Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
09.09.10 - klo:15:15
Etusivu | Ohjeet | Haku | Kirjaudu | Rekisteröidy
+  Ongelmat.org
|-+  Olohuone
| |-+  Olohuone
| | |-+  Lautapelit
« edellinen seuraava »
Sivuja: [1] Vastaus | Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Lautapelit  (Luettu 1068 kertaa)
Baabloo
Ylläpitäjä
Täysjäsen
Poissa

« : 05.01.09 - klo:21:49 » Vastaa lainaten

Kuinka paljon pelaatte lautapelejä? Mikä on lempi lautapelisi?

Itse pelailen lähinnä perheen kanssa Carcassonnea, johon olen hankkinut jo kiitettävän määrän lisäosia (5kpl). Lisäosat tuovat hyvää vaihtelua pelaamiseen, vaikka käytössä yleensä onkin samat 2-3 lisäosaa. Pelin ainoaksi "huonoksi" puoleksi muodostuu mielestäni sen pituus, joka venyy helposti kahdesta kolmeen tuntiin muutamalla lisäosalla.

Sääntöjäkin on aika kasa opeteltavana, mutta pelin perusmekaniikka on yksinkertainen. Otat sattumanvaraisesti pelilaatan, asetat sen kentälle ja voit laittaa sille oman seuraajasi. Pelaaja, jolla on eniten pisteitä laattojen loputtua on voittaja (lisää tietoa wikipediasta).

Peli ei myöskään muutu helposti tylsäksi ja se on sitä mielenkiintoisempi, mitä enemmän on pelaajia mukana. Itse olen omistanut pelin n. 2,5v ja pelejä on tullut pelattua varmaankin 150-200. Mielestäni, vaikka laatat nostetaan sattumanvaraisesti voit silti vaikutta itse peliin paljonkin ja et voi luottaa vain yhteen tapaan pisteitä kerätessä.

Kokemuksieni mukaan suosittelisin lisäosia seuraavasti:
Kaikille sopivat:
- Kirkot ja Kievarit (teillä voi tehdä tämän jälkeen pisteitäkin kunnolla ja kirkot ovat mukava lisämauste, kuudennelle pelaajalle nappulat)
- Kirjurit ja Kauppiaat (antaa pelaajille mahdollisuuden lisävuoroon, lisää peliin kauppatavarat, joista voi saada maksimissaan 30 pistettä pelin lopussa)
- Kärryt ja Kartanot (lisää jokaiselle kuudelle pelaajalle hahmoja, suurluostarilaattoja 6kpl, joilla jokainen voi lopettaa yhden vaikean tilanteen)

Nämä lisäosat sopivat hyvin ihmisille, jotka haluavat vain rakennella ja jättää toisten rakennelmat rauhaan.

Kilpailuhenkisimmille sopivat:
- Lohikäärme ja linnanneito (voit syödä toisen seuraajia lohikäärmeellä, poistaa toisen seuraajan linnasta linnanneidolla)
- Kreivi ja kuningas (Kuningas- ja maantierosvolaatat = lisää pisteitä niille, jotka tekevät isoja linnoja ja teitä. Carcassonnen linna lisää peliin taas mahdollisuuden vallata helpommin toisten rakennelmia)

Näistä lisäosista harvemmat pitävät, joten ne sopivat lähinnä kilpailuhenkiseen kaveriporukkaan yms. Muista en osaa sanoa, koska omistan vain nuo viisi.

Pelailen toki myös muita lautapelejä, mutta harvemmin.
tallennettu

Palaute: admin [at-merkki] ongelmat.org
wiipe_
Tulokas
*
Poissa

Tuhkaperhonen

« Vastaus #1 : 06.01.09 - klo:01:51 » Vastaa lainaten

Enää nyttemmin ei tule pelailtua lautapelejä, mutta tokihan niitä lapsuuteen paljon kuului. Stratego on yksi ehdottomista suosikeistani. Hauskimpia kokemuksiani on ollut johtaa strategistina oikeaan elämään ihmisillä sovellettua versiota Strategosta. Sama genremaku toistuu myös tietokoneella.

Lautapelit ovat kohtuu hintavia, eikä minulla nykyään täällä kaupungissa yksin asuessani peliseuraakaan ole :) Arvostan lautapelejä kuitenkin hienona muotona viettää aikaa läheisten kanssa.

tallennettu

Baabloo
Ylläpitäjä
Täysjäsen
Poissa

« Vastaus #2 : 06.01.09 - klo:18:12 » Vastaa lainaten

Onhan tuo totta, että lautapelit ovat aika hintavia. Onneksi löytyy toki halvempiakin pelejä ja sitä on tietysti myös erilaisia pelikerhoja, joista löytää peliseuraa. Itse en ole koskaan tuollaisessa käynyt, mitä nyt seurakuntatalolla joskus olen pelannut lautapelejä nuortenillassa.

Strategosta en olekaan koskaan kuullutkaan, mutta kuvien perusteella näyttää mielenkiintoiselta. Itse olen hankkinut Pentagon "välipeliksi", jota on mukava pelailla myös muutenkin. Säännöt ovat äärimmäisen yksinkertaiset ja kesto on 5-10min.

Kannattaa katsastaa myös BoardGameGeek, jos lautapelit kiinnostavat (sivuilta löytyy mm. esittelyjä ja arvosteluja eri peleistä.
tallennettu

Palaute: admin [at-merkki] ongelmat.org
apassi
Jäsen
**
Poissa

« Vastaus #3 : 12.01.09 - klo:16:20 » Vastaa lainaten

Eipä ole tullut lautapelejä pelatuksi pitkilleen.
tallennettu

Sivuja: [1] Vastaus | Tulostusversio 
« edellinen seuraava »
Siirry: